
Jednym z najważniejszych wyborów, których musi dokonać każdy motocyklista, jest wybór kasku do jazdy. Mnogość ofert dostępnych obecnie na rynku sprawy wcale nie ułatwia, a reklamy producentów, z których każdy twierdzi, że to właśnie jego kaski są najlepsze, także sytuacji nie poprawia. Samodzielne dokonanie wyboru, zwłaszcza dla osób dopiero zaczynających przygodę z motocyklami, jest zwykle bardzo trudnym zadaniem. Poniżej podajemy zatem garść porad i informacji, które mogą okazać się pomocne podczas zakupu kasku.
Rodzaje kasków motocyklowych
Z perspektywy komfortu oraz ze względów bezpieczeństwa najistotniejsze jest dobranie rodzaju kasku do posiadanego motocykla i sposobu, w jaki zamierzamy go użytkować. Innego kasku będzie potrzebował miłośnik crossu, innego użyjemy na torze, a jeszcze innego do jazdy turystycznej. Jak zatem dzielimy rodzaje kasków motocyklowych i czym one się konkretnie różnią od siebie?
Kaski integralne
Spotykane także w handlu jako kaski typu „full face”. Jak sama nazwa wskazuje, skorupa takiego kasku została odlana jako jedna całość, bez żadnych doczepianych lub odczepianych elementów. W przeważającej liczbie przypadków są to uniwersalne kaski o bardzo dobrym poziomie wytłumienia (wszystkie pozostałe typy kasków są głośniejsze – niektóre znacząco). Dodatkową zaletą tego rodzaju kasków jest niewielka waga, co w istotny sposób przekłada się na komfort jazdy zwłaszcza w długiej trasie.
Bardzo często tego rodzaju kask motocyklowy jest polecany dla początkujących motocyklistów z uwagi na fakt, że zapewnia najwyższy poziom ochrony dla głowy w razie wypadku. Szeroką ofertę tego rodzaju kasków można znaleźć w naszym sklepie internetowym.
Ze względu na kształt i aerodynamikę wśród kasków integralnych wyróżnia się czasem dwie dodatkowe podgrupy:
- kaski szosowe – przeznaczone do jazdy po drogach, w normalnym ruchu ulicznym i na trasie;
- kaski torowe/sportowe - mają dość charakterystyczny, nieco wydłużony kształt, co wynika ze specyfiki pozycji podczas jazdy na torze (dość silnie pochylona). Wizjer jest umiejscowiony nieco wyżej niż w przypadku kasków szosowych, dzięki czemu nawet leżąc na baku nie ma się ograniczonego pola widzenia. Cechą charakterystyczną jest zapięcie typu DD i brak blendy przeciwsłonecznej.
Kaski szczękowe
Od kasków integralnych różnią się przede wszystkim tym, że cała część szczękowa (przyłbica) jest ruchoma, co pozwala w bardzo łatwy sposób podnieść ją lub opuścić w razie potrzeby. Dzięki temu rozwiązaniu nie ma konieczności zdejmowania kasku z głowy np. w chwili, gdy chcemy zapytać o drogę albo się czegoś swobodnie napić. Decydując się na tego rodzaju rozwiązanie trzeba jednak pamiętać, że szczękowy kask motocyklowy jest cięższy od integralnego (nawet o 200-300 gram w zależności od modelu). Pod względem poziomu bezpieczeństwa nie odbiegają znacząco od kasków integralnych, są natomiast zauważalnie głośniejsze – warto wziąć to pod uwagę podczas zakupów. Dosyć często kaski szczękowe mają podwójną homologację.
Kaski otwarte
Znane są również jako kaski jet albo open face. W ogóle nie posiadają części szczękowej, a skorupa obejmuje jedynie czoło, skronie, uszy oraz większą część potylicy, co w praktyce przekłada się na zerową ochronę twarzy w razie wypadku. Bardzo komfortowe zwłaszcza podczas gorącego lata (zapewniają dobrą cyrkulację powietrza), choć warto wybierać modele z dłuższą szybą z uwagi na fakt, iż jest to jedyne zabezpieczenie dolnej części twarzy np. przed owadami oraz drobnymi kamykami. Zwykle są wyposażone w blendę przeciwsłoneczną. Otwarte kaski motocyklowe zyskały szczególną popularność wśród właścicieli skuterów oraz innych raczej wolniejszych maszyn (to jedne z częściej wybieranych kasków motocyklowych na choppera), ponieważ zapewniają doskonałą widoczność i dobry komfort, choć słabo się sprawdzają podczas jazdy z dużymi prędkościami.
Kaski crossowe
Czasami nazywane również kaskami off-roadowymi. To z reguły konstrukcje integralne lub szczękowe, jednak z kilkoma istotnymi różnicami. Po pierwsze, kaski crossowe są maksymalnie odciążone – brak w nich szyb i mają spory wizjer. Po drugie mają bardzo rozbudowaną część szczękową, by chronić ten rejon twarzy przed konsekwencjami upadku (o który w terenie nietrudno). Po trzecie wreszcie otwory wentylacyjne w tego typu kaskach są wyposażone w filtry przeciwpyłowe, co w normalnych kaskach jest raczej niespotykane.
Do kasku crossowego niezbędne jest dokupienie odpowiednio dopasowanych gogli: muszą one nie tylko zabezpieczać oczy przed dostaniem się do nich ciał obcych, ale także posiadać wydajny system wentylacyjny, aby nie zaparowywały. Dobrym pomysłem jest dokupienie do tego rodzaju gogli specjalnych zrywek, które znacznie ułatwiają odzyskanie widoczności po np. zachlapaniu błotem.
Kaski typu „orzeszek”
Wielu osobom kask motocyklowy-orzeszek kojarzy się (zupełnie słusznie) z okresem PRL i bardzo charakterystycznymi kaskami używanymi wtedy przez Milicję Obywatelską. Podobnego rodzaju kaski można kupić w sklepach motocyklowych również dzisiaj i cieszą się one niemałą popularnością, warto jednak pamiętać o tym, że „orzeszki” nie zapewniają praktycznie żadnego bezpieczeństwa. Należy je raczej potraktować jako moto akcesoria przydatne jedynie na zlocie lub na paradzie motocykli niż realne zabezpieczenie głowy przed obrażeniami. Stawką jest nasze zdrowie i życie – nigdy o tym nie zapominajmy.
Elementy kasku motocyklowego
Każdy kask motocyklowy składa się z trzech zasadniczych elementów: skorupy, wypełnienia oraz zapięcia. Elementy te mają za zadanie zapewnić osobie noszącej kask odpowiedni poziom bezpieczeństwa i chronić głowę przed urazami.
Skorupa może być wykonana z termoplastiku (najniższa półka cenowa), laminatów (półka średnia i wyższa) albo mieszanki laminatów i kevlaru (najwyższa półka). Rzecz jasna najlepszymi parametrami charakteryzują się kaski najdroższe i nie warto na tym elemencie oszczędzać.
Wypełnienie EPS to element odpowiadający za absorpcję i rozpraszanie energii kinetycznej powstałej przy uderzeniu ubraną w kask głową o twarde podłoże. Ma postać pianki o różnym stopniu gęstości. Warto pamiętać, że pianka dostosowuje się do kształtu głowy pierwszego właściciela kasku, co oznacza, że jeśli kupimy kask używany, nie będzie on w pełni chronić naszej głowy nawet jeśli nie jest to kask powypadkowy.
Zapięcie kasku wbrew pozorom ma ogromne znaczenie – dobrej jakości zapięcie nie pozwoli kaskowi spaść z głowy w trakcie wypadku, znacząco zwiększając szanse motocyklisty na przeżycie. Niestety, nadal w krajach Unii Europejskiej w aż 12% wypadków z udziałem motocyklistów, kaski ulegają zerwaniu z głowy właśnie na skutek kiepskiego zapięcia albo niedopasowania kasku do głowy noszącej go osoby.
Według czego dobierać kask motocyklowy?
Podstawową zasadą jest tu maksymalne bezpieczeństwo dla motocyklisty. W praktyce oznacza to, że na kasku nie należy oszczędzać i zawsze trzeba wybrać ten z najwyższej jakości materiałów. Dlatego kaski wykonane z najtańszych tworzyw sztucznych, które uginają się w rękach, należy omijać szerokim łukiem pomimo ich wyjątkowo atrakcyjnych cen.
Bardzo ważnym parametrem kasku jest wspominane już dopasowanie. Aby właściwie dobrać kask, trzeba go koniecznie przymierzyć – nie ma od tej zasady wyjątków. Po założeniu kask nie może uwierać ani uciskać, ale nie może także poruszać się w żadną stronę i powinien dość ściśle przylegać do głowy.
Zapięcie powinno być takie, żeby można było je łatwo obsługiwać nawet w rękawicach, a liczne wypowiedzi doświadczonych motocyklistów na forach tematycznych dość jednoznacznie wskazują, że najlepiej sprawdza się pod tym względem zapięcie typu DD.
Wspomnijmy przy tej okazji o pewnym kuriozum: otóż można w sieci znaleźć sklepy oferujące damskie kaski motocyklowe jako oddzielną kategorię produktów, których konstrukcja rzekomo uwzględnia różnice anatomiczne pomiędzy głową kobiety a głową mężczyzny. Ten „fakt” ma także swoje odbicie w cenie tego rodzaju kasków. Banalna prawda jest jednak taka, że żadnych różnic w budowie nie ma i są to dokładnie takie same kaski jak inne, tyle tylko, że są „kobieco” pomalowane (np. na różowo). Nie istnieje coś takiego, jak damski kask motocyklowy – wszystkie kaski są produkowane w taki sposób, by pasować na głowy przedstawicieli obu płci.
Ceny kasków motocyklowych
Rozpiętość cenowa kasków motocyklowych jest ogromna – absolutnie najtańsze można kupić już nawet za kilkadziesiąt złotych, a górnego limitu ceny tak naprawdę nie ma. Kask motocyklowy może kosztować i kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. Najczęściej jednak motocykliści kupują kaski kosztujące od około kilkuset do nieco ponad tysiąca złotych – taki budżet pozwala wybierać spośród całkiem szerokiej palety dobrej jakości kasków renomowanych marek.
Czy warto kupować kaski używane?
Najkrótsza i najprostsza odpowiedź na postawione wyżej pytanie brzmi „nie warto”, a powód jest tak naprawdę tylko jeden, za to niezwykle ważny. Chodzi o sprawę bardzo często bagatelizowaną przez młodych oraz początkujących motocyklistów, czyli kwestię bezpieczeństwa. Warto sobie uświadomić, że kask to jedyne, co chroni Twoją głowę przed obrażeniami odniesionymi w czasie wypadku z Twoim udziałem lub tak zwanej gleby (czyli upadku podczas jazdy). Choćby dlatego warto dobrze wybrać kask (wyżej doradzaliśmy, jakimi kryteriami się kierować podczas zakupu) i nie oszczędzać, bo życie jest bezcenne. Tej prostej prawdy wielu motocyklistów uczy się niestety poniewczasie – zrób zatem sobie oraz Twoim najbliższym przysługę i nie dołączaj do ich grona...